kvelertak - nattesferd

Eszméletlen dolog az, amit a Kvelertak művel a metal műfaján belül. Valamikor azt állítottam, hogy a Mastodon az előbb említett stílus jövője. De mindenképpen ide kell sorolni a Gojirat is. Akkor viszont mi a Kvelertak? A megtestesült jövő? A „beteg” norvégok pénteken jelentkeznek hivatalosan új lemezükkel, a Nattesferddel. Szerencsémre már hétfő óta a birtokomban van az anyag, és döbbenettel hallgatom.

Számomra lehengerlő, ahogy összeillesztik a zenei ötleteiket. Bluesos gitárszőnyegektől a beton kemény riffeken keresztül az egészen elvetemült black metal ritmusokig. És akkor ezzel még semmit nem mondtam a zenéjükben rejlő skandináv lüktetésről. 2014 nyarán, a bécsi Metallica buli előtt volt szerencsém elcsípni őket, pontosabban már játszottak, amikor befelé vonultunk, de már akkor is jutott egy kicsi abból, amit tudnak.

Később visszakerestem mindkét addigi lemezüket, és villámgyorsan megértettem, miért vágtatnak töretlenül a nem létező trón felé. Bár az énekkel barátkoznom kellett, gyorsan adta magát ez a rész is, és szippantott jó mélyre ez az északi mocsár… Aztán távolabb kerültem a munkásságuktól, viszont hétfőn jött az új anyag, és szélsebesen levizeltem a bokám.

Ahogy Erlend Hjelvik énekes fogalmaz: „Egy kiváló svédasztal riffekből, amikben tényleg minden ott rejlik a klasszikus rock és a heavy metal legjaváig. Biztos vagyok benne, hogy mind a fiatalabb, mind az idősebb rajongók eldobják majd tőle az agyukat!”

Talán a legjobban a változatosság tetszik ebben az egészben. Az, hogy bármelyik pillanatban jön egy olyan váratlan meglepetés, amire nem számítasz. Mindez olyan szépen egy fonálra fűzve, mintha az ötéves kislány csinálná a kézműves szakkörön anyja új nyakláncát. Őserő dobog ott belül, ami nélkülözhetetlen ehhez az alkotáshoz, ehhez a magas fokú művészi kifejezésnek.

Tetszett mindkét előző lemez is, de itt valami megváltozott, történik valami olyan, ami talán a saját agyament stílus megteremtéseként fogalmazható meg. Aztán persze jöhet majd a következő felvétel, és lehet totális más, de így egy hét távlatából azt gondolom, most sikerült eltalálni valamit. Persze nincsen garancia ebben a mai felgyorsult világban semmire, pláne nem arra, hogy húsz év múlva is emlékszünk majd az ilyen lemezekre. De pillanatnyilag ez nagyon erős!

Mind a kilenc szám egy külön kis történet. Egészen a blues-rock felütésektől a mély metalig tartalmaz mindent. Tényleg nagyon nehéz lenne külön áttekinteni őket, tegye meg mindenki maga a saját utazása során. Biztosan lesznek olyanok, akik majd azt mondják erre, hogy egy zagyvaság, meg széttöredezett szar. Előrebocsájtom, elfogadom ezt a véleményt is. Viszont egy kis nyitottsággal igazi kedvencre lelhetsz a Kvelertakban.

A színpadi showról felesleges beszélni, azt látni kell. Bár nekem sok az az előadás, amit felvisznek a deszkákra, viszont a zene lehengerlő. Aki kíváncsi rájuk, nyáron (június 23.) a hajón megnézheti őket. Illetve minden jelentősebb európai fesztiválon kiemelt helyet kaptak az ifjú norvégok. Talán nem véletlenül.

Értékelés: 5/5


Infók:

Tracklist:

01. Dendrofil For Yggdrasil
02. 1985
03. Nattesferd
04. Svartmesse
05. Bronsegud
06. Ondskapens Galakse
07. Berserkr
08. Heksebrann
09. Nekrodamus

Műfaj: black'n'roll
Megjelenés: 2016. május
Kiadó: Roadrunner

6 megjegyzés:

  1. Mi? Mi köze van ennek a Mastodonhoz?
    Hát ez kurva szar!
    Jézusom, de rossz.

    VálaszTörlés
  2. dzsi-dzsi-dzsi unalomig, meg varjúhangú károgás.
    Ekkora fost már régen hallottam!
    Melyik öreg rockernek fog ez tetszeni?
    És ezek kapnak kiemelt helyet fesztiválokon?
    Nevük sincsen basszus!
    A kurva életbe

    VálaszTörlés
  3. Majd ha lesz időd, hallgasd végig szépen, türelmesen az egészet. Meglepő részeket is fogsz rajta találni.

    Nagyon nagy.

    VálaszTörlés
  4. Hát Janikám én még koncertet is megnéztem tőlül (amiddig bírtam). Ez a fasz egy bagolyt húz a fejére és úgy énekel. Ráadásul olyan szarul, hogy az valami hihetetlen.
    Én nagyon sok szart hallok jani, de ez a legszarabbakkal vetekszik számomra. Sírni tudnék rajta, annyira rossz. Nem is értem. Ne haragudj.

    VálaszTörlés
  5. bagolyt-baglyot mindegy. Ezek bolondok.

    VálaszTörlés